De kop is eraf

Vandaag was het dan ein-de-lijk zo ver. We gingen met z’n vieren van start aan de Hispania Rally. Gisteren hebben we de briefing bijgewoond waarin wat algemene zaken worden medegedeeld, maar ook aanpassingen in het roadbook, wat ontzettend belangrijk is. Daarin kregen we te horen dat de etappe van vandaag geen twee, maar helaas maar één special zou hebben. 

Een etappe kan bestaan uit een special en een liaison. Een special is onderdeel waarin we voor het klassement rijden, oftewel tegen de tijd rijden. Een liaison is een verbinding tussen bijvoorbeeld het bivak en de special. Hierin wordt niet tegen de klok gereden.

Het feit dat we maar een keer een tijd konden noteren vonden we allemaal wel jammer, maar daar is helaas niks aan te doen. Wel zouden we dit onderdeel van de etappe toch nog rijden, maar de snelheid zou daarbij gelimiteerd worden tot maximaal 50 kilometer per uur.

Bas vertrok vanochtend als eerste, op basis van zijn prestatie van vorig jaar kreeg hij startnummer 26. Daarna was het Niels die mocht vertrekken met startnummer 48, daarna Peter met 50 en omdat Jos vorig naar niet meedeed kreeg hij nummer 87 toebedeeld. Om 8 uur ’s ochtend vertrok Bas voor het eerste stuk, wat een verbinding was. Dat is wel lekker om even weer wat feeling te krijgen met de motor.

De special was een mooi, maar niet heel uitdagende. In totaal reden we allemaal zo’n 70 kilometer ‘in wedstrijdverband’, waarbij we gelukkig wel allemaal ongeschonden aan de finish zijn gekomen. Alhoewel, Bas had helaas wel wat mechanisch malheur direct na de special. De motor wilde niet meer starten en het was eigenlijk niet makkelijk om de vinger op de zere plek te leggen. Uiteindelijk wisselden hij met Niels van tank waarna de motor het wel weer deed, daarna de originele tank weer teruggezet en toen deed ie het ook gewoon.

Het probleem was daar natuurlijk niet mee opgelost, maar wel even uitgesteld. Hiermee zijn Bas en Niels uiteindelijk samen naar het bivak gekomen, waar verder is gekeken naar wat het nou had kunnen zijn. Er werd het een en ander geprobeerd, maar niks leek te helpen. We stonden op het punt om naar een KTM dealer in Granada te rijden om een nieuwe kabelboom te halen, als ze die hadden. Maar gelukkig kwam er toen onze buurman op het bivak kijken. Die herkende het probleem omdat hij daar zelf in een verleden mee had zitten stoeien. Uiteindelijk werd een relais vervangen en daarmee lijkt alles opgelost te zijn. Fingers crossed.

Desalniettemin het niet zo uitdagende of lange special was, hadden we wel een werkelijk waar fantastische omgeving waarin we reden. Tijdens de special krijg je daar minder van mee, maar vooral tijdens het tweede deel. Oftewel de gecancelde special hadden we daar natuurlijk alle tijd voor, we mochten immers niet harder dan 50. Net als de meesten zijn we allemaal wel even gestopt om wat foto’s en video’s te maken. 

Peter en Jos reden het tweede deel ook samen en hen deed het veel denken aan Zuid-Amerika. Er zijn soortgelijke plekken in het noorden van Argentinië en Chile te vinden. Echt onwijs mooi. En dat was dan wel een pleister op de zere plek, want op deze manier kan je normaliter niet genieten van de omgeving. We zijn inderdaad hierheen gekomen om een rally te rijden, maar als er dan toch iets gecanceld moet worden, dan maar zo!

De motoren zijn allemaal weer gereed en staan in het bivak. We zijn onszelf nu aan het opfrissen en gaan zo dadelijk terug naar het bivak voor de briefing van morgen. Naar het schijnt wordt dat een beduidend langere dag. Laten we hopen dat dit inderdaad op ons menu staat voor morgen. We zitten er in ieder geval allemaal lekker in met als uitslagen voor de eerste dag:

22ste Bas – 1:21:56 (daarmee snelste Nederlander)

24ste Niels – 1:22:05 (maar 9 seconden verschil met Bas)

75ste Peter – 1:31:06

86ste Jos – 1:34:46 

Dit wordt naar alle waarschijnlijkheid ook de startvolgorde voor morgen. We houden jullie op de hoogte.