De kracht van ervaring!

Wat een dag! Er is zoveel gebeurd in die 190 kilometer special dat je er een boek over kan schrijven. Het was enorm technisch qua navigeren en qua rijden. Alle drie hebben een heel eigen verhaal over hoe de dag is verlopen. Conclusie is dat de meest ervaren van het stel een lesje navigeren heeft gegeven.

Bas mocht de dag als vierde aanvangen. Wat vaak juist onwijs fijn is omdat je niet in het stof rijdt van anderen. Maar met de proef van vandaag was het ook wel eens gewenst dat er al een paar sporen stonden in plaats van dat je als een van de eerste door hoge begroeiing op basis van een aangegeven graden een spoor moet trekken. Bas reed daardoor helaas vrij vroeg in de proef al fout.

Peter en Jos startte later dan Bas en gingen allebei onwijs goed. Na een kilometer of 60 kwam Jos in het wiel van Bas. Jos reed tot dan aan toe helemaal foutloos. Tot dat een dorpje in reed en een afslag teveel pakte. Daar reed ook Peter ook fout en kwamen zij bij elkaar terecht. Oftewel, virtueel stond Peter op 1 van de drie Stijkels.

Tijdens de proef was er een tankstop die een beetje op formule 1 stijl werd uitgevoerd, want de klok bleef gewoon lopen. Vanaf dat moment reden Peter en Jos een tijd samen. Maar halverwege de proef schoof Jos met een gangetje of 40 in een spoortje waardoor direct zijn stuur omklapte en een beste klapt maakte. Het duurde vrij lang voordat Jos zijn lucht weer terug had en gelukkig reed Peter in de buurt. Uiteindelijk toch de weg kunnen vervolgen met een scheef stuur.

Jos maakte er gebruik van om weer in het ritme te komen door achter Peter aan te rijden. Maar uiteindelijk moest Jos toch een tempo omlaag gooien. Reed vervolgens nog een keer goed fout. En had last van de ribben en soms moeite met normaal ademen. Dus reed op zijn eigen tempo naar de finish.

Peter daarentegen reed een foutloze etappe qua navigatie. En dat is echt een topprestatie, want in het bivak hebben we nog niemand gesproken die niet fout genavigeerd had. Daardoor kregen Bas en Jos nu tocht even een masterclass navigeren van de ervaren rot.

Bas zat de hele dag te stoeien met de navigatie. Toen we terug waren in het bivak heeft Bas samen met Peter een stukje gereden en de kilometer stand van beide motoren gecontroleerd. Deze bleek op een paar honderd meter al af te wijken. Heel raar en wordt verder onderzocht, maar dit verklaard mogelijk dat Bas de hele dag zo’n moeite had de weg te vinden.

In het bivak is Jos naar het medische team gegaan. Want hij kreeg steeds meer last van de borst en ademenen ging niet van harte. Gelukkig bleek er geen ribben gebroken te zijn en de long functioneerde prima. Hij heeft twee injecties gehad voor de pijn en een spierontspanner. Vanavond om 21.00 uur krijgt hij nog een check en morgenochtend om 7.00 uur weer. Mocht dat een soortgelijke uitslag krijgen dan kan, indien Jos zich goed voelt, gewoon starten. Volgens de arts is er een gewricht wat een enorme opdonder heeft gehad waardoor het een soort van uit de kom schiet bij een diepe ademteug. Maar daar kon mee gereden worden, haha.

Al met al hebben we nog de hoop met zijn allen de rally voort te kunnen zetten. Peter eindigde vandaag als snelste Stijkel, gevolgd door Bas en daarna Jos. Zoals zo vaak gezegd: het is de kunst zo weinig mogelijk tijd te verliezen i.p.v. te winnen.