Een dag van uitersten

Gisteren hadden we de langste dag van de rally voor de boeg. Het was sowieso nog een aparte dag, vanwege het overlijden van Alberto Martínez een dag eerder. Om die reden alle Nederlanders die mee waren met Memo Tours met een geïmproviseerde zwarte rouwband en plakte een teamgenoot van Alberto overal een nummer van Alberto, nummer 14, bij de nummerplaat voor.

We begonnen dit keer met een hele kleine verbinding van maar 4,4 kilometer waarna we mochten starten aan een special van 80 kilometer. Vervolgens mochten we middels een verbinding van iets meer dan 30 kilometer naar de start rijden van de tweede special die 126 kilometers telde. Tot slot was het nog 66 kilometer over de snelweg terug naar het bivak.

Het was een lastige en listige eerste special. Er lagen veel losse stenen overal en eigenlijk heeft iedereen wel verkeerd genavigeerd. Peter zat zelfs een aantal keren verkeerd. Jos reed fout bij speedzone, dit is zone waar we maximaal 30 of 50 mogen rijden. Gewoon heel stom omdat als je ineens niet hard mag rijden je de neiging hebt alle concentratie en focus te verliezen. Niels kwam uiteindelijk als eerste bij de neutralisatie uit. Bas als tweede, Jos als derde en Peter als vierde.

Toen Jos bij de neutralisatie aankwam zag hij Bas staan. En het tijdsverschil was dusdanig dat dat nooit een goed teken kan zijn. Bas hield een arm gebogen voor zijn lichaam en wees naar zijn sleutelbeen. Een paar kilometer ervoor is Bas er klaarblijkelijk hard afgegaan en is zelfs even buiten westen geweest. Hij weet zelf ook niet meer hoe of wat er nou precies gebeurd is. Met zijn gebroken sleutelbeen heeft hij nog zijn motor opgetild en is zelf nog naar de neutralisatie gereden. Daar heeft het medisch team hem geholpen en is hij naar het ziekenhuis gebracht. Rally is over, teamdoelstelling om met zijn vieren te finishen helaas ook niet gehaald.

Niels ging daarentegen als een speer die eerste etappe. Met een fantastische 5de plaats kwam hij over de finish. Een gigantische prestatie. Peter en Jos sloten de etappe verder ook goed af zonder valpartijen. We gingen allemaal gelijk door naar de start van de tweede special en dat was achteraf gezien ook een goed idee, want zoveel tijd hadden we niet gekregen van de organisatie. Onderweg moest iedereen nog even tanken en snel wat gegeten, gedronken en een nieuw roadbook geplaatst en we mochten weer verder.

De tweede special was wederom lastig navigeren maar wederom heel mooi. Niels ging wederom als een speer en eindigde weer dik in de top 10, waardoor hij in de einduitslag op 6 is geëindigd. Jos reed eigenlijk enorm lekker, maar reed fout omdat hij in een groepje terecht kwam en daardoor te veel aan het volgen was in plaats van zijn eigen race rijden. De groep reed verkeerd en daarmee dus Jos. Het was even zoeken naar de route, maar uiteindelijk leken we die weer gevonden te hebben. Al sloeg hij daar onbedoeld wel een stukje over. Hierdoor mistte hij twee waypoints waardoor hij een halfuur tijdstraf heeft gekregen zijn top 50 prestatie omgezet wordt naar een 82ste plek. Peter reed een prima special met wel wat kleine navigatiefoutjes, maar dat geldt voor de meeste deelnemers.

Eenmaal aangekomen in het bivak hadden we contact met Bas hoe het met hem ging. Het was enige tijd niet duidelijk of hij nou wel of niet geopereerd moest worden. Hij was daarvoor al wel verplaatst naar het ziekenhuis in Granada. Daar besloten ze hem niet te opereren. Peter heeft hem vervolgens opgehaald.