Een goed begin is het halve werk

Gisteren in de middag vertrokken we met z’n drieën met het vliegtuig vanuit Amsterdam naar Thessaloniki. Vanuit daar was er een bus georganiseerd door Memo Tours naar het bivak in Vería. In tegenstelling tot onze ervaringen in Spanje hadden we nu heel weinig tijd. Sterker nog, we kwamen eigenlijk te laat voor de keuringen maar de organisatie kon ons natuurlijk niet laten staan.

De GPS moest nog gemonteerd worden en we moesten langs de inschrijving en technische keuring, bij die laatste controleren ze onze helmen en de motor. Het remlicht van Jos deed het alleen nog niet goed. Deze bleef hangen waarmee de motor dus niet door de keuring zou komen. Bas hoopte het eigenlijk snel te verhelpen, maar dat bleek aardig tegen te vallen. We hadden het geluk dat we toch de motor van Niels meegenomen hadden als reserve. Want uiteindelijk was er een onderdeel nodig van die motor om het euvel te verhelpen. Maar het was gelukt!

Op zaterdagavond laat zaten we dan in het bivak aan een biertje alvast voor te praten over de week die ons te wachten stond. De motoren gekeurd, spullen lagen klaar en de eerste dag stond op het programma.

Bas in actie tijdens de Hispania Rally in Maart

De kop eraf

De start was laat. Heel laat voor rally begrippen. Het werd zelfs nog verlaat, want in plaats van om 14.00 uur gingen we starten om 15.00 uur. Het was ook vrij warm, of zeg maar gewoon heet. We begonnen de dag daardoor heel relaxt. We sliepen uit, aten rustig ons ontbijt. Maakte de motoren klaar en daarna begon het lange wachten.

Iets over drie uur reed Bas als eerste weg naar de start van de special. Jos zou een minuut later vertrekken, maar de GPS bleek niet goed te functioneren. Dus snel weer alle kabels gecheckt en hij leek het zomaar weer te doen. De organisatie gaf Jos gelukkig een ‘Go’ en daar ging Jos samen met Peter naar de start van de eerste special stage.

Een luttele 6 kilometer verder stonden we gezamenlijk, met de standaard aanwezige zenuwen, klaar voor een start. Het was een korte dag met ‘maar’ 35 kilometer wedstrijd. Maar het werd een interessante dag waar het navigeren vrij technisch was en ook het rijden wel uitdagend was.

Zowel Bas, Jos als Peter hadden kleine navigatiefoutjes, maar dat hoorden we veel in het bivak. Uiteindelijk eindigden we wel allemaal met een prima resultaat. Want in 35 kilometer kan je in principe alleen maar tijd verliezen en bijna niks winnen, maar Bas is geëindigd op de vierde plaats. Jos reed iets te hard bij zogenoemde speedzone, een plek waar je vaak maar 30 of 50 kilometer per uur mag rijden. Hierdoor kreeg Jos een minuut straftijd en zakte terug naar de veertiende plek. Tot slot volgde Peter de twee op de voet met een goede zestiende plek.

Al met al zijn wel allemaal goed gestart. Geen valpartijen op de eerste listige dag. Het gevoel was voor allen goed en de uitslagen waren ook naar ieders tevredenheid! Dit geeft ons allen hoop voor de komende dagen. Morgen staat er bijna 190 kilometer tegen de klok op het programma, wat naar het schijnt een zeer technische en moeilijke etappe gaat worden. We gaan het zien!

We houden jullie op de hoogte.

Ps. alle foto’s zijn nog van de Hispania rally in maart.