En spectaculair werd de tweede etappe!

In het verhaal van gisteren was te lezen dat het een fantastische etappe was. Alleen toch wat weinig spectaculair als het bekeken wordt met een rally-bril op. Maar de omgeving is zo fantastisch mooi dat het rijden hier sowieso een feestje is. En toen kwam etappe twee, oftewel vandaag. Er stonden beduidend meer kilometers op het programma en er zat veel sensatie in.

We begonnen in precies dezelfde startvolgorde met als eerste Bas, vlak daarna Niels en wat later mochten Peter en Jos ook beginnen. Na een kleine verbindingsetappe van nog geen 25 kilometer stonden we aan de start van onze eerste van de in totaal twee specials. De eerste special was rond de 70 kilometer. Daarna moesten we een verbinding rijden van nog eens 20 kilometer om daarna nog een special te rijden van maar liefst 140 kilometer. Om tot slot zo goed als volledig over de snelweg 65 kilometer terug te rijden naar het bivak.

Eerste special

De eerste special ging voor iedereen super! Jos had zijn roadbook alleen niet goed in de houder geplaatst waardoor hij direct na de start twee, achteraf gezien, kostbare minuten verloor. Het was een mooie etappe met toch wel redelijk wat variëteit van bergweggetjes, tot een opgedroogde rivierbedding en ook nog wat mooie steile klimmetjes. We ‘stonden’ er allemaal goed op. Dus het was genieten.

Tot dan toe was het nog niet heel spectaculair. Maarrr… we mochten naar onze tweede special rijden. In de briefing van de gisteravond was verteld dat de start na een paar kilometer op de proef zal liggen. Dus die was wat verplaatst. Al rijdende naar de start bleek deze nog verder 1,5 kilometer verder verplaatst te zijn, waardoor er wat onduidelijk begon te ontstaan bij de meeste deelnemers. 

Tweede special

Gelukkig waren wij allemaal tijdig aan de start. Daar reden Bas en Niels dicht bij elkaar op de proef. Peter startte maar 4 minuten voor Jos. De uitdaging in de etappe kwam omdat het roadbook in het begin incorrect was. Mede met de kilometerstanden die aangegeven waren was het voor de meeste vrij onduidelijk waar wel nou wél heen moesten. Dit resulteerde erin dat, zeker wat meer achteraan in het veld, dat er overal wel mensen aan het rijden waren en ook allemaal de andere kant op gingen.

Peter en Jos

Na ongeveer 40 kilometer kwam Jos net bij Peter aanrijden. Die was de weg aan het zoeken. Jos dacht nog vrij zeker te zijn en reed een andere kant op, maar ook dat bleek niet de juiste weg. We reden daar rond met vrij veel deelnemers en niemand snapte nou echt waar we heen moesten. Uiteindelijk gingen Peter en Jos weer apart van elkaar de weg zoeken, maar wel in hetzelfde gebied. En je raadt het nooit. Peter komt een heuveltje op, Jos komt een bocht door en we presteren het om van de 180 deelnemers in de rally frontaal op elkaar te knallen. Beide helemaal ongedeerd, maar de motor van Peter stond vooraan schots en scheef.

Peter had niet direct de hoop dat dit nog redelijk te fixen was voor de overige deel van de special, maar dat leek gelukkig alleszins mee te vallen en na ongeveer een kwartiertje gingen Peter en Jos weer verder. Uiteindelijk wel weer los van elkaar gaan rijden, want beiden reden een iets ander tempo. Het belangrijkste is dat we binnen zijn gekomen, de motor weer in orde is en Peter en Jos ook fysiek er niks aan overhielden. De aankomende etappes rijdt Peter wel rond met een getapete koplamp en een spatbord die we van een vriendelijke Belg konden lenen die gisteren Bas ook al had geholpen.

Niels en Bas

Zoals Peter en Jos kwamen ook Bas en Niels tijdens de proef bij elkaar in de buurt. Bas was even daarvoor al wel een keer in een gat gevallen. Er stonden maar liefst drie uitroeptekens en daarnaast begint er een bakje voorop bij het stuur ook nog eens te piepen bij gevaar, maar Bas keek naar het verkeerde plaatje waardoor hij daar alsnog inreed. Het was zo’n anderhalve meter diep, maar gelukkig kon hij er zo weer uitrijden en liep het met een sisser af.

Bas en Niels vervolgens bij elkaar wanneer er ineens een deelnemer op volle snelheid tegemoet komt rijden. Bas ziet deze wat laat en probeert hem nog uit te wijken. En wonder boven wonder ging dat nog vrij goed. Ze raakten elkaar wel en vielen daarom, maar de schade valt gelukkig mee. De enige schade is een gescheurd shirt. Niels reed daar toen vlak achter en kon te nauwer nood de gevallen deelnemer ontwijken en bleef zo gelukkig op de motor zitten!

Na een minuutje vervolgden ze beide hun weg weer en reden ze een tijdje samen op. Uiteindelijk kwam Bas als eerste binnen, alhoewel Niels het hogere tempo had kwam hij toch als tweede Stijkel binnen door een navigatiefoutje aan het einde van de proef. Maar dat neemt niet weg dat beide een topprestatie hebben neergezet. Bas is als 9de geëindigd in de einduitslag en daarmee de snelste van zijn klasse. Niels zal daar niet heel veel achter hebben gezeten, maar door een technische fout is zijn definitieve uitslag nog niet bekend. Peter en Jos zitten rond plek 60 en 50.

Mooi dat we allemaal weer binnen zijn, de motoren het allemaal nog doen en na vandaag ook geen blessures hebben. We vinden allemaal dat we lekker rijden, dus dat is al mooi meegenomen. Nog drie dagen alles heel houden blijft het doel.