Navigeren tijdens de rally

De Hispania rally komt met rasse schreden dichterbij. Met het hele gezin zijn we daarom volop in voorbereiding. Er wordt getraind, motoren worden klaargemaakt en er worden sponsoren geworven. Maar daarnaast bereiden we ons ook voor op de route die ons te wachten staat, omdat de route niet als een crossbaan is maar door de natuur van A naar B gaat zonder borden die je de weg wijzen.

Roadbook

Tijdens de rally start iedereen afzonderlijk en zal er worden genavigeerd door middel van een rol papier waarop middels tekens duidelijk uitgebeeld gemaakt waarheen gereden moet rijden. Dit wordt een roadbook genoemd.

Iedere avond tijdens de rally ontvangen we een roadbook voor de daaropvolgende dag. Normaliter pakte iedere deelnemer daarna een aantal kleurenmarkers om alle belangrijke zaken te arceren. Echter levert de organisatie van de Hispania Rally vanaf aankomende editie een reeds ingekleurde variant. Dat scheelt dus enorm veel tijd.

We draaien de verkregen roadbooks in onze roadbookhouder boven het stuur die we op de motoren hebben gebouwd. Door middel van een schakelaar links op het stuur kunnen we het roadbook elektrisch door- of terugdraaien. Hiermee controleren we de roadbook zodat deze synchroon loopt met waar we ons in de etappe bevinden. 

Navigeren

Op het roadbook staan drie vakjes naast elkaar. Het eerste vakje geeft de totale kilometerstand aan van de etappe en tevens de interval afstand ten opzichte van de vorige aanwijzing. Het tweede vakje geeft een aanduiding van de route door middel van zogenaamde bolletjes-pijltje principe. Tot slot geeft het derde vakje nog informatie weer zoals gevaar, vegetatie en overige bijzonderheden.

Zodra er verkeerd gereden wordt dan moeten we teruggaan naar het laatste bekende punt en proberen we vanaf dat punt de route weer te vervolgen. Het roadbook wordt dan weer teruggedraaid naar datzelfde punt.

Het lezen van een roadbook is kunst op zich, aangezien dit op redelijke hoge snelheden uitgevoerd moet worden. Daarbij moet de motor onder controle gehouden worden en ook nog wel uitgekeken worden voor eventuele gaten, stenen, mul zand of andere oneffenheden van de etappe. Aangezien alles in aanwijzingen, termen, afkortingen en afbeeldingen wordt weergegeven dienen we deze van tevoren bestudeerd te moeten hebben. Je wilt namelijk niet te lang op het roadbook kijken.

Voorbeeld van tekens die in het roadbook kunnen staan.

Van het team heeft enkel Jos geen ervaring met het rijden met een roadbook. Daarom hebben we op 20 januari aanstaande een trainingsdag ingepland in Brabant om daar ervaring mee op te doen. Dan gaan we individueel een rit afleggen van circa 200 kilometer enkel op basis van een roadbook.